Swedish Afrikaans Arabic Bulgarian Croatian Czech Dutch English Estonian German Persian Romanian Serbian Slovak Slovenian

bild-1.jpg

Hej på er alla! Vi är elever som går i klass C1 på IM på Prins Wilhelmgymnasiet i Flen.

Vi har gjort flera aktiviteter och roliga saker under höstterminen. Vi alla har varit i Sverige mellan 1 och 3 år. Först när vi kom hit kunde vi inte svenska men vi försökte att börja prata svenska och vi fick hjälp av läraren som vi hade lektion med.

Vi gjorde ett drama och det här dramat har lärt oss många saker. Första gången kunde vi inte göra det men sedan kunde vi spela teater. Vi spelade till exempel en egen pjäs om “Solsidan”, en TV-serie som vi såg, om livet och om familjer och det gick så bra. Vi pratade också om många saker i pjäsen, t.ex. komiska och svåra saker i livet och vi skrattade så mycket och vi vill göra den en gång till.

Vi frågade elever i vår klass vad de tyckte om att göra drama och vad de har lärt sig. De svarade så här: “Det var väldigt bra såväl som det var roligt att kunna prata och träna tillsammans. Vi har också lärt oss att när man gör något i grupp och många personer tillsammans, blir jobbet bättre.”

Vi som går i grupp IMC1 gjorde en enkät om Prins Wilhelmgymnasiet. Vi frågade elever som går i fyra olika IM-klasser. Är det så viktigt att personalen vet om vad elever tycker? Blir eleverna glada när skolan frågar dom om de har något problem? Ja, eftersom elevomdömen är av stor betydelse, samma som med personalomdömen och att man gör en enkät för att fråga eleverna vad de tycker och vad de inte tycker. Det hjälper personalen att försöka lösa problemen eller fixa om eleverna har något problem.

Det var många frågor om skolan i enkäten, exempelvis hur det går i skolan för dom och om de tycker om skolmaten eller inte. Vi frågade elever som går i IM-klasser och de svarade väldigt bra och de var så glada för att vi intervjuade dom eftersom de hoppas att personalen kommer att lyssna på deras åsikter. Om vi blickar framåt tror vi att skolan kommer bli bättre eftersom när det finns balans mellan elevomdömen och personalomdömen kommer skolan att bli bättre och bättre och vi hoppas att skolan kommer bli bäst.

Sex elever i årskurs 3 var hos oss och hade lektioner i argumentation. Vi frågade vad några av dom tyckte om att komma till oss. De svarade så här:
“Jag tyckte det var bra och roligt att dels få träffa eleverna på IM men också att få redovisa  min presentation i skolan både på svenskalektionerna men också i andra kurser.”
“Det är viktigt att vara förberedd och ha kroppsspråk.  Vi har lärt oss om retorikmodellen; om logos, ethos och pathos, strategier som man använder för att övertyga andra”.
 
I vår klass har vi nio timmar svenska varje vecka. Vår lärare gav oss ett förslag om danslektion en gång i veckan på fredagar istället för svenskalektionen. Vi var jätteglada att vi skulle få ha en rolig lektion. Några lärare på IM frågade vår lärare om vi kunde lära ut dans till andra elever som går på IM. Först sa vi nej därför att vi var lite rädda men sedan gjorde vi det för att vi tyckte att det var kul och vi tyckte om det. Läraren delade oss i tre grupper. Varje grupp valde en IM-klass och lärde dom hur man dansar.

Vad gjorde vi på danslektionen i vår egen klass? Vi gjorde många olika danser, t.ex. Zumba, Fireball och vår egen dans. Först kunde vi inte göra dessa danser men sedan började vi lära oss hur man dansar som de gjorde på videon. Vår lärare frågade: Varför gör ni inte en egen dans? Vi började träna och göra en egen dans tillsammans men det var svårt först. Efter ett tag kunde vi dansa ganska bra och det var roligt. Vi bestämde att vi skulle ha samma kläder och filma video och de andra eleverna får se hur vi dansar och då kan de göra som vi gör.

Vi frågade våra kompisar som går i vår klass om de vill ha danslektion i skolan och de sa olika saker och vi frågade dom också om vi kan skriva deras namn men de sa nej. De sa
“Ja, det var roligt och bra för kroppen.” “Ja, för att när man dansar blir vi glada och det är kul.” Det finns elever på IM som inte gillar att dansa men det gjorde inte vi heller när vi var nya elever.
Mandeq i vår klass säger så här om saker hon har gjort i klassen:
Det är viktigt för kroppen att dansa och jag får värma upp mig på danslektionen. Jag har lärt mig mycket, t.ex. hur man skriver, pratar och gör en presentation. Jag har också lärt mig hur man gör ett drama och hur man ska stå där framme och göra det. Jag var jättenervös innan jag gjorde drama första gången på grund av att jag inte visste hur man gör det. Jag kunde inte ens röra mig men jag försökte många gånger så att jag till sist äntligen kunde klara detta.

Avslutningsvis tycker vi att det är bra att vi har danslektion en gång i veckan och det tycker flera andra elever också som går på IM. Vi har lärt oss att jobba tjejer och killar tillsammans och att förstå varandra. Vi hoppas att ni har lärt er något av och om oss genom att läsa vår artikel och se våra filmer.

Skribenter: Aishe, Ikran, Mandeq, Morteza, Yazan

 

(OBS! Filerna är stora!)

FILMKLIPP
Samtal mellan C1-elever Faisa, Obaidah, Mandeq
Länk->>
Samtal mellan C1-elever
Faisa, Obaidah, Mandeq

FILMKLIPP
Samtal med klass B7:s lärare Marie Obaidah, Marie, Faisa
Länk->>
Samtal med klass B7:s lärare Marie
Obaidah, Marie, Faisa

FILMKLIPP
Samtal med Nazir, teknikprogrammet åk 3 Obaidah, Nazir, Abid
Länk->>
Samtal med Nazir, teknikprogrammet åk 3
Obaidah, Nazir, Abid

FILMKLIPP
Samtal med Abdul, naturvetenskapsprogrammet åk 3 Mokhtar, Abdul
Länk->>
Samtal med Abdul, naturvetenskapsprogrammet åk 3
Mokhtar, Abdul

FILMKLIPP
Vår egen dans: C1:s julfunk
Länk->>
Vår egen dans: C1:s julfunk


Filmproducenter: Abid, Faisa, Ibrahim, Alem, Mokhtar, Obaidah

Lärarens kommentar: I mitten av oktober när vi startade upp med dansen, kunde vi inte föreställa oss att resultatet skulle bli dansfilmen ni kan se i den här artikeln. Än mindre kunde vi ana att filmen skulle komma att visas på skolans julavslutning eller att eleverna skulle hålla danslektioner med andra IM-klasser. I början varken kunde eller vågade flertalet elever i C1 dansa, och definitivt inte tjejer och killar tillsammans, men under resans gång hände något positivt; självförtroendet stärktes, kreativiteten ökade och samarbetsförmågan utvecklades. Eleverna har skapat dansen helt på egen hand, liksom de har planerat och producerat innehållet i denna artikel.

PW Social