Vartannat år ges matematikbiennalen, en konferens där matematiklärare från hela landet deltar. Denna gång var det i Växjö vid Linnéuniversitetet 31 mars - 1 april. Prins Wilhelmgymnasiet representerades av matematik och kemiläraren Peter Martinsson som bidrog med idéutställningen: Matematisk modellering inom de naturvetenskapliga ämnena.
En utställning som visar hur man kan ta exempel från kemiska experiment och mätningar i fysikundervisningen för att beskriva matematiska samband, samt simulering av kemiska reaktioner med det beräkningsbaserade verktyget octave.
Prins Wilhelmgymnasiet representerades av matematik och kemiläraren Peter Martinsson som bidrog med idéutställningen: Matematisk modellering inom de naturvetenskapliga ämnena.
Peter Aronsson, rektor vid Linnéuniversitetet inviger konferensen.
Tom Britton presenterar matematiska modeller för en pandemi, liknande modeller, som han har presenterat på nyheterna under covid-19 pandemin.
Matematik ute i naturen för F-6 elever i Marks kommun.
Volker Berthold, Svend Gønge, Danmark visar hur man med olika matematiska spel kan bidra till en matematikutveckling hos elever.
Niklas Grip visar numeriska metoder med programmering i Python.
Carmen, matematiklärare och en f.d. kollega på PW, numera på Nacka gymnasium, besöker idéutställningen.
Dan Meyer, USA föreläser om hur digital teknik antingen vara en aktiv komponent i lärandet eller motsatsen och vikten av att vi väljer rätt hjälpmedel.
Esperanza Salazar har en idéutställning om matematikverkstaden, där modeller av olika geometriska former byggs ihop.
Jonas Hall berättar om Ma5 elevers egna modeller där de sätter upp system av differentialekvationer för att beskriva t.ex. populationsekologi.
Idéutställningen, mat(te)-affären, där dagis och förskolebarn får köpa varor och sedan sälja till varandra med låtsaspengar.
Linda Jarlskog, Vux, Lund visar upp sin version av standardmodellen för hur vår materia är uppbyggd av bl.a. kvarkar och leptoner.